האם שינה טובה קשורה למצב הרוח שלך?

רבים מאיתנו כמהים ומייחלים לשינת לילה טובה וזאת בגלל ההשפעה הקשה של תפקוד סביב עייפות במהלך היום יום. תופעת העייפות שכיחה מאוד בקרב האוכלוסייה ואנחנו רגילים להתלונן במהלך היום על עייפות ועל הצורך לחזור לישון.

למרות כל זה, רבות אנחנו מעדיפים לבלות את הזמן שלנו בבילוי או עבודה מאשר להשקיע את השעות האלה לשינת לילה ארוכה. כמו כן, לא פעם מומלץ לנו על ידי רופאים לישון כמות שעות מסוימת בלילה כדי לשמור על בריאות תקינה, אך האם שינה טובה קשורה גם למצב הרוח הנפשי שלכם? הוסיפו לקרוא.

 

מהו חוסר בשינה?

זמן השינה המומלץ בלילה משתנה בין גיל לגיל. חוסר בשינה מוגדר כמצב בו אדם ישן פחות ממספר השעות המומלץ לו בלילה. חוסר בשינה יכול להיות כרוני – מתמשך, או קצר טווח. ישנם הרבה גורמים המובילים לחוסר בשינה. ההמלצה הרפואית שרווחות כיום לאדם מבוגר היא לישון כ – 7 שעות מינימום בלילה על מנת לאפשר לתהליכים הקריטיים הקורים במהלך השינה להתרחש בצורה תקינה.

חלק מהתהליכים האלה הינם, שמירה על הבריאות, עידוד גדילה, תיקון שרירים ורקמות, הענקת תחושת רעננות, ערנות וחיוניות. כמו כן, לא רק כמות השעות חיונית לאפקטים האלה, אלא גם איכות השינה. חשוב מאוד לדאוג לשינה ללא הפרעות ולא רדודה. חוסר בשינה עלול לגרום לנזקים רפואיים חמורים, כמו מחלות, התפתחות של בעיות רפואיות קשות וכמו כן גם עלולה לגרום לנזקים נפשיים והדרדרות במחלות נפשיות שונות.

 

תסמינים נפשיים הנגרמים מחוסר בשינה

מעבר לתסמינים פיזיים רבים, ישנם מחקרים רבים המצביעים גם על קשר בין חוסר בשינה לקשיים נפשיים. אלה הם כמה תסמינים כאלו:

  1. דיכאון – בקרב אנשים הישנים פחות שעות בלילה עולה הממוצע לסובלים מדיכאון ביחס לאלה המקפידים לישון יותר שעות בלילה. ממחקים רבים עולה שאלה אשר באופן שגרתי ישנים מספר שעות נמוך מהמומלץ בלילה סובלים מבעיות נפשיות רבות יותר והנפוצה ביותר הינה דיכאון.
  2. פגיעה בכושר השיפוט – שינה מועטה בלילה משפיעה על יכולת הפרשנות שלנו והערכת המצבים בצורה מדויקת. כמו כן, חוסר בשינה גורם להטעיה במוח שלנו ומונע ממנו לאתר בעיות בשיפוט הגיוני.
  3. חוסר סבלנות ועצבנות – שינה מועטה בלילה מפחיתה את יכולת הסבלנות והתמודדות עם תחושת עצבנות בשגרת חיינו.

 

כיצד מטפלים?

כפי שעולה ממחקרים רבים, הקפדה על מספר השעות המומלץ בלילה מהווה דרך מרכזית לשמירה על מצב נפשי תקין וכן גם פיזי. כמו כן, שינה מועטה עלולה לגרום ולהחליף קשיים נפשיים שונים. ישנם רופאים רבים המתעסקים ומתמחים בשינה בפן הרפואי ולכן מומלץ להתייעץ איתם. הרבה פעמים ייעוץ עם פסיכולוג או טיפול נפשי אחר עשוי לעזור גם בהפרעות שינה ולכן אל תהססו לגשת לטיפול. לעוד מידע – www.rosh-bari.co.il.

אישה ישנה בצורה עקומה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram