נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

למה קשה לטפל בגידול גליובלסטומה

גליובלסטומה

יש סוגים רבים ושונים של גידולים סרטניים. הם מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות – גידול ממאיר וגידול שפיר, ממאיר הוא סוג של גידול שמסוגל להתפשט ולשלוח גרורות בעוד שפיר לא יכול. הגידולים הסרטניים שונים בחומרתם והשפעתם על הגוף, אבל כולם מתפשטים באזור מסוים ופוגעים באזורים סביבם. כיום יש טיפולים שונים לסרטן, אך עדיין קשה מאוד לטפל בסוגי סרטן מסוימים, לדוגמה בגליובלסטומה.

 

מה זה גליובלסטומה?

גליובלסטומה – או בשמו המלא גליובלסטומה מולטיפרומה – סוג של סרטן מוח – גידול ממאיר – האלים ביותר שקיים. כ250 איש מאובחנים איתו כל שנה. מלבד היותו סרטן המוח האלים ביותר, הוא גם גידול המוח הכי נפוץ מבין גידולי המוח הממאירים.

רוב המקרים של גליובלסטומה, גם אם מטופלים, עדיין מאפשרים תקופת הישרדות ממוצעת של שנה עד שנה ושלושה חודשים לחולים. ישנו סיכון מוגבר לחלות בגליובלסטומה אצל גברים על פני נשים, אנשים בגיל 50 ומעלה ואנשים שמוצאם היספני, לבן או אסייתים.

 

המקור של גליובלסטומה

עדיין לא ידוע היום מה הסיבה הראשונית להתפתחות גליובלסטומה ראשונית (גליובלסטומה ראשונית היא כזו המתפתחת מתאי גוף בריאים, שניונית מתפתחת מתאים סרטניים אחרים קיימים). מה שכן, ידוע שהגידול מתפתח על תאי גלייה ברחבי המוח – תאים האחראים בין היתר על שיפור פעילות תאי העצב ושמירה על המוח מפני זיהומים – ובגלל שאלה נפוצים כל כך בכל חלקי המוח, גידול הגליובלסטומה יכול להתפתח בחלקים שונים שלו.

 

למה קשה לטפל בגידול?

קודם כל, ניתן לפספס באבחון את הגידול. מבחינת סימנים, החולה יחוש דברים כמו סחרחורת, כאבי ראש חוזרים ובחילות – דברים שקשה לפעמים לשייך למחלה ספציפית. בנוסף, בגלל המקור של הסרטן – תאי הגלייה – הוא יכול להימצא גם בחלקים במח שקשה לאתר בסריקה.

בגלל זה ומיקומו במוח, קשה להסיר אותו במלואו והוא עלול לחזור ולשוב גם לאחר ניתוח. בנוסף לכל גליובלסטומה זה סרטן אלים מאוד ומתפשט במהירות, כך שהטיפול בו צריך להיות מהיר ומדויק מאוד.

 

טיפולים אפשריים

כיום הטיפולים המוצעים לטיפול בגליובלסטומה יחסית קבועים. רוב הטיפול כולל הקרנות שונות. לעיתים רבות, ממליצים על טיפול בכימותרפיה משולב עם ניתוח, על מנת לאפשר את סיכויי ההבראה הטובים ביותר ללא חזרה של הגידול.

בנוסף משתמשים בטיפול רדיופתיה – טיפול לאחר ניתוח שמטרתו להרוג תאי סרטן שנשארו – ובשנים האחרונות גם מוצע טיפול חדש ישראלי שמשתמש בשדות חשמליים ישירות למוח, ובכך מונע התחלקות והישרדות של תאי הסרטן.

 

שורה תחתונה

גליובלסטומה זה סרטן מוח אלים מאוד שיכול להפיץ גרורות ונגעים לחלקים אחרים במוח. הוא מתפשט בהירות, גורם ללחץ תוך מוחי ומוביל לסיכויי הישרדות נמוכים מאוד של החולים בו. בעקבות התפשטותו ויצירתו בתאים שפזורים בכל רחבי המוח, קשה להסירו בניתוח ונדרש שילוב של טיפולים שונים על מנת לנסות ולהביא לסיכויי הישרדות גבוהים יותר, ולכן קשה מאוד לטפל עד להבראה בחולים.

טיפול בראש

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות
צמח
4 יתרונות של צמח הליקוריץ

צמח הליקוריץ הוא צמח בר שגדל במקומות רבים בעולם. בשנים האחרונות הולכת ומתבררת ההבנה שלצמח הזה יכולות להיות השפעות חיוביות