נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

על חוקי הבטיחות של מנופים

איש מנופים

ישראל סובלת מכמות אדירה של תאונות באתרי בנייה, כולל תאונות קטלניות. כדי למזער את מספר התאונות, ישנה חקיקה ענפה בישראל בתחום הבטיחות, כאשר חלק ניכר ממנה נסוב סביב השימוש הנכון במנופים. חוקי הבטיחות של מנופים נקבעו על ידי עובדים, מנהלים ומומחי בטיחות, במטרה לשמור על חיי אדם. מאמר זה יפרט מעט על חוקי הבטיחות הנהוגים בישראל.

 

הרמת בני אדם

מנוף סל הוא מנוף עם תוסף המשמש להרמת בני אדם. מפעיל המנוף עשוי להידרש להרים בני אדם ממספר סיבות. יתכן ולפועלים אין גישה לחלקים מסוימים במבנה, כמו למשל קיר חיצוני שכבר נבנה במגדל רב קומות. יתכן ויש צורך בהעברה מהירה של פועלים את הקומות העליונות ביותר, ויתכן שפשוט יש צורך בעבודות גיזום או תיקון תשתית חשמל בגובה רב. הרמת בני אדם חייבת להתבצע תוך שימוש בסל ייעודי, והקפדה על כמות האנשים המותרת בתוכו. השוהים בסל יעוגנו אליו בעזרת מערכת רתמות ורצועות ייעודיות, כאשר הרצועות חייבות להיות תקניות, כדי שיוכלו לעמוד במשקל אדם נופל, וכדי שיהיו גמישות כדי שלא יגרמו לו לפציעות במהלך בלימת הנפילה.

 

שעות עבודה ומנוחה של מפעיל המנוף

כמו שנהג אוטובוס מחויב במספר מסוים של שעות מנוחה לאחר נהיגה רצופה, כך גם מפעיל המנוף. במהלך עבודתו, אחראי מפעיל המנוף לא רק להצלחת פרויקט הבנייה, אלא גם לבטיחות הפועלים האחרים באתר. מפעיל המנוף נדרש לביצוע חישובים מורכבים, שימנעו הרמה של משאות גדולים מדי, או הרמה במהירות רבה שעשויה לגרום לקריסת המנוף כולו. לכן, חשוב שהמפעיל יקבל מנוחה מספקת, והמחוקק קבע זאת באמצעות תקנות אשר מחייבות כל מנהל אתר או קבלן.

 

הכנת אתר העבודה

לפני התחלת העבודה עם המנוף, חשוב להכין לכך את אתר העבודה. חלק מהמנופים הניידים המורכבים על משאית, יכולים להגיע במהירות אל האתר, ולכן לעיתים מתקבל הרושם המוטעה שאין צורך בהכנה להגעתם. מדובר בטעות, כל עבודת מנוף חייבת להיעשות תוך תשומת לב מרבית לכלל הגורמים הרלוונטיים באתר. חל איסור על המשך ביצוע עבודות בנייה מתחת למטען המורם, וחשוב מאוד לוודא שיש צוות מספק אשר מעניק תמיכה קרקעית למפעיל המנוף, כמו גם באתר הפריקה הרלוונטי. ההכנה של אתר העבודה היא מחויבות של מנהל האתר, וגם של מפעיל המנוף אשר אסור לו להתחיל בעבודה אם לא נראה לו שההכנות מספקות.

 

תהליך אישור מסודר

כדי לקבל את האישור להתחלת עבודתו של המנוף באתר, יש צורך לשוחח עם אחראי הבטיחות. אחראי הבטיחות מהווה מוקד ידע בתחום בטיחות העבודות, והוא זה שמשקלל את כלל גורמי הסיכון הרלוונטיים. תהליך האישור המסודר נועד לוודא שלא נשכח שום פרט במהלך ההכנות לביצוע העבודה, ושמפעיל המנוף יכול להתחיל בעבודתו בראש שקט, בידיעה שהוא וכלל הצוות מוגן ובטוח.

כלי רכב

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא רכב
כלי שטח
אופנועי סוזוקי – סקירה מלאה

אופנועי סוזוקי מגיעים אלינו ממדינת השמש העולה, והם מתאפיינים באיכות והקפדה חסרת פשרות – כמו שיודעים היפנים. סוזוקי מלווה אותנו