נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

הקשר שבין מחירי הנדל"ן לבין מחיר ביטוחי הדירות בישראל

חתימה על קניית נכס

מחירי ביטוח הדירות בישראל קשורים קשר הדוק למחיר הנדל"ן.

ככל שמחיר הנדל"ן עולה, כך מחיר הפרמיה החודשית שעל הלקוחות לשלם, עולה בהתאמה.

מאחר ולא נראה שמחירי הנדל"ן צפויים לעצור את נסיקתם בזמן הקרוב, ככל הנראה גם מחירי ביטוח הדירה יעלו בהתאמה.

במאמר זה, נדון בקשר בין מחירי הנדל"ן ומחירי ביטוח הדירה, ובהשפעות ההדדיות של שני התחומים הללו זה על זה.

 

הסיכונים אשר לוקחת חברת הביטוח

למרות חברות כמו https://www.hommie.co.il המעניקות שירותי ביטוח דיגיטליים ונוחים יותר מאי פעם בעבר, מחירי ביטוח הדירה בישראל עולים ככל שמחירי הדיור עולים. באופן כללי, חבילות הביטוח הבסיסיות אשר מציעות החברות נמצאות תחת פיקוח ממשלתי מסוים, כדי לוודא שכלל החברות מציעות את חבילות הבסיס אשר נמצאו כנחוצות ללקוחות. עם זאת, הסיכון אשר לוקחות על עצמן החברות הולך וגדל ככל שמחירי הדיור מתפסים מעלה מעלה. חברות הביטוח מתחייבות לפצות את לקוחותיהם על ירידה בערך הדירה, ועל עלות התיקונים והשיפוצים אם יש אפשרות לבצעם. כאשר מחירי הדירה נמוכים, הסיכון אשר נוטלת עלייה חברת הביטוח יורד גם הוא, אך כאשר הם מתפסים כלפי מעלה, גובה הפיצוי שעליהן לשלם ללקוחות אשר ביתם ניזוק, גדל משמעותית. לכן, ככל שמחירי הדיור והנדל"ן בישראל עולים, כך גם מחיר ביטוחי הדירה.

 

איכות עבודות הבנייה ותנאי המגורים

השפעה נוספת של עליית מחירי הדיור, והניסיונות החוזרים של הממשלות בישראל לבלום אותה, היא עלייה משמעותית בכמות התחלת עבודות הבניה בישראל. תהליך האישור לפרויקטים התקצר, חסמים בירוקרטיים ירדו, ומופעל לחץ על עיריות לאשר יותר ויותר פרויקטים. כתוצאה מכך, חלק גדול מבעלי המקצוע בתחום הבנייה והתשתיות, בין אם מדובר על בנאים, חשמלאים או אינסטלטורים, מופנים אל הבתים החדשים הללו. הכמות הגדולה של הבנייה, והמחסור בעובדים מיומנים, גורמים לירידה באיכות של הדירות והבתים החדשים. ירידה באיכות לרוב תתגלה רק כעבור מספר שנים, כאשר תתרחש תקלת תשתית אשר תדרוש תיקון. מאחר ולאחר מספר שנים האחריות על התיקונים עוברת מהקבלן המבצע אל חברת הביטוח, מדובר בתוספת לסיכון אשר לוקחת עליה החברה, מה שכמובן מאלץ אותה להגדיל את מחיר התשלום החודשי של לקוחותיה.

 

האם מחירי ביטוח גבוהים יכולים לתרום בעצמם לעליית מחירי הנדל"ן?

כמובן, שניתן בקלות יחסית גם לתאר מציאות הפוכה מבחינת ההשפעה ההדדית. כאשר מחירי הנדל"ן עולים, העלות היחסית של רכישת דירה בישראל עולה גם היא. עליית המחירים הזו היא כמובן זניחה ביחס לגורמים אחרים אשר משפיעים על עלות הדירות בישראל, כמו המחסור החמור בעתודות הקרקע, קצב הריבוי הטבעי הגבוה, והכמות המצומצמת של מוקדי תעסוקה אשר מגבילים את אזורי הביקוש. היחסים בין מחירי הנדל"ן לבין מחירי הביטוחים הם יחסים הדוקים, וההשפעה של שני התחומים זה על זה כאן כדי להישאר.

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא נדל"ן ופיננסים